אביב ואלרגיה בראי הרפואה הסינית

אביב ואלרגיה בראי הרפואה הסינית / סלעית דפנה

אפשר לומר שעונת האביב היא האהובה ביותר מכל העונות, תחושת ההתחדשות פורצת דרך הנביטה, הפריחה והתחממות הארץ. על פי חמשת האלמנטים, האביב הינו האלמנט הראשון, המסמל לידה, פריצה והתחלה חדשה. לרוב, אנו מרגישים אנרגטיים בעונה הזו, מוכנים לכבוש כל מטרה, מוכנים לרדת במשקל, לעשות פעילות גופנית ושינוי תזונתי… תחושות אלו מגיעות מהאנרגיה החזקה והמתפרצת של עונת האביב. נשמע הכל ורוד (או ירוק)?

חלק גדול מהאוכלוסייה אינו שותף לתחושה מרנינה זו, וזאת מכיוון שבעונה זו, לרוב, מתפרצת אצלם האלרגיה. זה יכול להתבטא במערכת הנשימה: נזלת, שיעול, קוצר נשימה, צפצופי נשימה; בעור: התפרצות של פריחות, גרד, אסתמת העור (אטופיק דרמטיטיס); בעיניים: גרד ויובש בעיניים או דמע מוגבר.

ברפואה הקונבנציונאלית אין פיתרון אמיתי לבעיה, אלא, פיתרון רגעי ואקוטי.

בהיבט של הרפואה הסינית, אלרגיה נובעת מחולשת מערכת החיסון, הנשלטת בעיקר על ידי אנרגיית הריאות והכבד. כאשר איברים אלו חלשים, מערכת החיסון נחלשת גם כן, ומייצרת נוגדנים כנגד האלרגנים הנפוצים באביב, כמו אבקת פרחים (פולן). כאשר הגוף נחשף לארגנים אלו, הגוף מייד תוקף את האלרגן ומפריש חומרים, כגון היסטמין, המייצר את תופעות האלרגיה.

 כיצד ניתן להתגבר על האלרגיה? 

ברפואה הסינית מאזנים את מערכת החיסון, על ידי חיזוק מערכת הנשימה, בשליטת הריאות ועל ידי הסדרת אנרגיית הכבד. הטיפול כולל דיקור ונתינת צמחי מרפא. מומלץ להתחיל לטפל באלרגיה כבר חודשיים לפני העונה המועדת, וזאת על מנת להקדים תרופה למכה. הדיקור נעשה בתחילה בתדירות של פעם בשבוע ולאחר שיפור המצב, יורדים בתדירות הטיפולים. את צמחי המרפא חשוב לשתות יום-יום, להשלמת הטיפול. משך הטיפול נקבע לפי מידת החומרה ומשך הבעיה.

 דרכים להקלה על סימני האלרגיה ומניעתם: 

  1. העשרת התזונה במזונות המכילים ויטמין    C   , כגון: גויאבה, פלפל, פטרוזיליה, פפאיה, קיווי, פירות הדר, אפרסמון, תות שדה, קולורבי וערמונים. לאלה שלא אוכלים פירות/ירקות, מומלץ לבלוע כדורים של ויטמין    C   .
  2. הפחתה משמעותית ואפילו הימנעות ממוצרי חלב פרה. חלב פרה מעודד יצירת לחות בגוף, המתבטאת בליחה בדרכי הנשימה ובנזלת. חלב פרה הינו אלרגן ורבים מהאוכלוסייה בעלי אי סבילות למזון זה.
  3. שתו בכל בוקר כף שמן זית מעורבב עם מיץ מלימון שסחטתם בבוקר (או לחילופין, בכף חומץ תפוחים). חזרו על זה בכל בוקר במהלך האביב (מומלץ להמשיך במשך כל השנה).
  4. תבלו את בישוליכם בכורכום. החומר הפעיל בכורכום, הנקר כורכומין, הינו נוגד חימצון, בעל יכולות אנטי-דלקתיות.
  5. עשו שטיפות של מערות האף עם תמיסת מלח. ניתן לקנות אותה בבית מרקחת או להכין בבית. מוססו כפית מלח בליטר מים מורתחים ובעזרת טפטפת טפטפו כ- 20 טיפות לנחיריים מעל הכיור, פעם לנחיר ימין ופעם לנחיר שמאל, התמיסה צפויה לצאת מהנחיר השני או דרך הפה. חזרו על הפעולה בבוקר ובערב.

ועוד טיפ לטיפול ביתי בתופעות האלרגיה (קדחת השחת)