,

"תרופת הרים" – Shan Yao

shan yao / סלעית דפנה

אגדה סינית עתיקה מספרת על שתי ממלכות אשר נלחמו זו בזו, כאשר הממלכה החזקה ניצחה בקרב האחרון. החיילים של הממלכה המובסת ברחו להר גבוה, בכדי לחמוק מאויבם הכובש.

במהרה כותר ההר על ידי הצבא החזק, וערוצי התקשורת של החיילים המכותרים נקטעו. החיילים המכתרים את ההר חשבו שבמוקדם או במאוחר ייאלצו החיילים המבוצרים על ההר לרדת ממנו ולהיכנע, או שפשוט ימותו מרעב, ולכן החלו להשתעשע לרגלי ההר. אולם, למרבה הפלא, לאחר שחלפה שנה, טרם נראה חייל אחד יורד מן ההר.

כעבור זמן מה, בעת ליל, צבא עצום וחזק של חיילים ירד בשטף מן ההר, פרץ את מעגלי הכיתור של החיילים, ובניצחון ערמומי זה הביס את הממלכה החזקה. מה אכלו החיילים על ההר לאחר שאספקת המזון שלהם אזלה? החיילים החלו לחפש דבר מה לאכול, הם מצאו שיחים רבים בעלי שורשים גדולים. בעוד הם אכלו את השורשים – הסוסים אכלו מהשיחים עצמם.

מכיוון שהשיחים גדלו על ההר, ושורשיהם היו חזקים כמו תרופה, נקרא הצמח "תרופת הרים".

הצמח המופלא המסופר באגדה זו הינו הטמוס (בלטינית נקרא Dioscoreae ובסינית נקרא Shan Yao). לצורכי ריפוי ומאכל משתמשים בקנה השורש של הצמח. הוא נפוץ למדיי בסין וניתן לפגוש אותו רבות במטבח הסיני. טעמו מתוק וטעים לחך.

בעל השפעה אנטי-סוכרתית והוא הוכח ביעילותו בהורדת רמת הגלוקוז בפלזמה. בנוסף, מצמח זה בודד חומר דמוי פרוגסטרון, המשמש לטיפול בתופעות גיל המעבר.

(המשך קריאה על צמחי מרפא סיניים)

זוהי "תעודת הזהות" של הצמח לפי ההרבולוגיה הסינית:

(לקוח מתוך הספר "צמחי מרפא סיניים" מאת סלעית דפנה)


שם:

SHAN YAO

DIOSCOREAE RHIZOMA

טמוס (דיוסקוריאה), קנה שורש

פירוש השם: "תרופת הרים" (SHAN = הר. YAO = תרופה)
תכונות: מתוק, ניטרלי
איברים: KI/LU/SP
מינון: 9-30 (במינונים גבוהים – 60-240 גרם)
אינטראקציה עם תרופות: סינרגטי עם תרופות לסוכרת.
התוויות נגד ותופעות לוואי: לא מומלץ בהצטברות לחות הגורמת למלאות בבטן; אסור בעודף חום.
תופעות לוואי אפשריות: מלאות בבטן, נפיחות ותאבון ירוד. במקרה כזה, יש לשלב עם הצמח Chen Pi.
תפקודים

ואינדיקציות:

מחזק את הטחול והקיבה: לשלשול, עייפות, הזעות ספונטאניות וחוסר תאבון.
מחזק את צ'י ויין הריאות: לשיעול וצפצופי נשימה כרוניים הנובעים מחולשת ריאות.
מחזק ומכווץ את הכליות: מכיוון שצמח זה מלחלח וניטרלי, הוא מיטיב עם היין והיאנג של הריאות והכליות, לכן שכיח לטיפול ב – Wasting & Thirsting, לעיתים במינון גבוה כצמח בודד; מייצב את הג'ינג ומטפל בספרמטוריאה, שתן תכוף והפרשות וגינאליות.