,

אינטראקציה בין צמחי מרפא לתרופות

אינטראקציה בין צמחים לתרופות / סלעית דפנה

בעת המודרנית, מאז התפתחותה של הרפואה הקונבנציונאלית, מטופלים רבים צורכים תרופות. במקרים רבים, התרופה הקונבנציונאלית לא ממגרת את הבעיה, והמטופלים מחפשים אחר פתרונות טבעיים ופונים לרפואה המשלימה. למטפל ברפואה המשלימה ישנם כלים שונים לטיפול, ביניהם מתן צמחי מרפא. רוב המטופלים כלל לא מודעים שיכולה להיות אינטראקציה בין שני מרכיבים אלו. כתוצאה מכך, שכיח שמטופל צורך בו זמנית תרופות, צמחים, תוספי מזון וויטמינים.

המושג "אינטראקציה" מיוחס לאפשרות ששני מרכיבים, או יותר, הניתנים בו זמנית, יגרמו לעליה או ירידה בהשפעה של מרכיב אחד, או יותר, מביניהם. חשוב לציין, כי לעיתים האינטראקציה הינה חיובית ועוזרת לטיפול, או שלילית, הפוגעת או מחמירה את מצב המטופל.

במשך שנים רבות, תועדו מחקרים בסין על אינטראקציה בין צמחים לתרופות ונבדקה רמת הבטיחות של השילוב בין צמחים ותרופות רבים. ישנה אחריות גדולה על המטפל להבין את מנגנון הפעולה של התרופות והצמחים, לזהות אינטראקציות פוטנציאליות ולמנוע אותן.

אציין מספר דוגמאות לצמחים פופולאריים, אשר יכולים ליצור אינטראקציה עם תרופות קונבנציונאליות. שורש ג'ינסינג (בלטינית נקרא: Panax Ginseng ובסינית נקרא: Ren Shen) הינו צמח שכיח לטיפול, מכיוון שנחשב לצמח ממריץ, מגביר את כושר הלימוד והריכוז, אדפטוגן (מאפשר התמודדות טובה יותר במצבי לחץ ומשברים נפשיים), מאט ניוון תאים, מעודד ייצור תאי דם, משפר את זרימת הדם ללב ומקטין רמות שומנים, מוריד רמות סוכר ואף יעיל לטיפול באימפוטנציה. בגלל תכונתו הממריצה, אסור לשלב אותו עם ממריצים אחרים, כגון: קפאין, ובגלל יכולתו להוריד רמות סוכר, יש להיזהר בשילוב עם תרופות לטיפול בסוכרת (האינטראקציה ביניהם יכולה לגרום להיפוגליקמיה). בנוסף, מצאו שהשילוב שלו עם תרופות לטיפול בדיכאון עלול לגרום להפרעות נפשיות.

ישנם צמחים נוספים אשר מורידים רמות סוכר ויש להיזהר בשילובם עם תרופות לטיפול בסוכרת, כמו: שורש קדד, הידוע בשם אסטרגלוס (בסינית נקרא: Huang Qi), שורש אנמרהנה (בסינית נקרא: Zhi Mu), שורש טמוס (בלטינית נקרא: Dioscorea ובסינית נקרא: Shan Yao) וצמחים רבים אחרים. בכל המקרים יש לנטר בזהירות את מינון הצמחים ולעקוב אחר מצבו של המטופל.

ישנם צמחים רבים ברפואה הסינית אשר אינם מתאימים בשילוב עם תרופות מדללות דם. צמחים אלו עלולים להגביר את ההשפעה של תרופות נוגדות טסיות (כגון אספירין) או נוגדות קרישה (כגון קומדין). אינטראקציה זו הינה מסוכנת ויש להימנע ממנה, מכיוון שעלולה לגרום לדימומים. צמחים מוכרים אשר נכללים ברשימה זו, הם: שורש מרווה (בלטינית נקרא: salvia ובסינית נקרא: Dan Shen), שורש כורכום (ישנם מספר זנים של כורכום, הנקראים בשמות סינים שונים, כגון: Yu Jin, Jiang Huang, E Zhu), אנג'ליקה סינית (בסינית נקרא: Dang Gui) ועוד רבים אחרים.

לעומת זאת, ישנם צמחים אשר מכילים ויטמין K ולכן עלולים להוריד את ההשפעה של Warfarin (קומדין). במקרים אלו, השילוב ביניהם עלול לגרום להיווצרות קרישי דם. גם ירקות ועלים ירוקים, כגון: עלי תרד, עלי סלק, ברוקולי,כרוב וחסה מכילים כמויות גבוהות של ויטמין K, ולכן יש להתאים את צריכתם עם מינון התרופה.

לסיכום, השילוב של תרופות קונבנציונאליות עם צמחי מרפא לעיתים הינו בלתי נמנע ואף יעיל ביותר. אולם, על המטופל להיות מודע לעניין האינטראקציה, בכדי שלא לשלב ביניהם, ללא יעוץ ומעקב של גורם מקצועי.

למידע נוסף על צמחי מרפא סיניים

פורמטים שונים ללקיחת פורמולות סיניות – במאמר הבא