רשימת טיפים א'-ת'

טיפים מ-א' עד ת' / סלעית דפנה

ריכזתי לכם רשימת טיפים מ- א' עד ת' להתמצאות קלה. את רוב המצרכים ניתן להשיג בקלות, כך שהמשימה תהיה פשוטה.

אלרגיה – הימנעו ממוצרי חלב, אשר מעודדים יצירת לחות בגוף המתבטאת בליחה בדרכי הנשימה ובנזלת ואכלו מזונות העשירים בויטמין C, כגון: גויאבה, פלפל, פטרוזיליה, פפאיה, קיווי, אפרסמון ועוד. טיפ נוסף עם חלת דבש – בסרטון

בחילה – עשו חליטות ג'ינג'ר טרי. קחו שורש ג'ינג'ר ופרסו אותו, שימו בכל פעם 2-3 פרוסות ג'ינג'ר בכוס מים רותחים ושתו. ניתן להוסיף פרוסת לימון.

גזים וכאבי בטן – שתו תה מכפית חוויג' לקפה, 1-2 כוסות ביום או שתו תה מזרעי שומר, 2-3 כוסות ביום.

דלקת אוזניים – חממו מעט שמן זית יחד עם שן שום כתושה בסיר קטן. סננו את הנוזל לקערה. חשוב שלא יחדרו חתיכות שום כתוש לתוך הקערה. טבלו חתיכת צמר גפן בשמן המסונן ובדקו בגב כף היד את החום של השמן, בדומה לבדיקת חום חלב מבקבוק. טפטפו לאוזן 2 עד 3 טיפות מהשמן ומרחו גם מסביב לאוזן. השאירו את צמר הגפן הטבול בשמן בתוך האוזן עד שהכאב נרגע.

הצטננות – קחו סיר מים גדול והרתיחו אותו- על כל ליטר מים טפטפו 2-3 טיפות שמן אקליפטוס לימוני. שימו את הסיר על השולחן וקחו מגבת גדולה, כסו את ראשכם במגבת ואת הסיר ושאפו את האדים במשך מספר דקות. חזרו על הפעולה מספר פעמים ביום.

וסת – לכאבי מחזור קחו כפית כורכום וערבבו היטב בכוס מים רותחים, חכו שיתקרר, ערבבו ושתו את התה. (אסור לשימוש במקרים של חסימת דרכי מרה באבני מרה, ביחד עם קומדין או אספירין מאחר והכורכום נוגד קרישה ולפני ניתוחים).

חניכיים – לטיפול בדלקת חניכיים קחו כפית מלח וערבבו בחצי כוס מים פושרים, גרגרו לאחר צחצוח שיניים. חזרו על הפעולה פעמיים ביום ועד חלוף הדלקת. ניתן לעשות את אותה הפעולה עם חומץ (לגרגר חצי כוס מים פושרים עם כף חומץ תפוחים). בנוסף, טבלו את האצבע בשמן זית ועסו את החניכיים מבפנים ומבחוץ לפחות פעם ביום. טחורים – במידה וישנה נפיחות וכאב ניתן להרגיע מיידית עם קרח, בדומה להרגעת הנפיחות והבצקת לאישה לאחר לידה. קחו קרח, עטפו בבד נקי והניחו במקום. ניתן להשתמש בפדים קפואים.

טחורים – קחו תחתונית או פד, הרטיבו ושימו במקפיא. את הפד הקפוא הניחו על גבי התחתונים, הקור יכווץ ויקל על הנפיחות, חזרו על הפעולה הזו עם פדים נקיים בכל פעם. המיסו אבקת מגנזיום (לפי ההוראות על גבי הבקבוק) בגיגית מים ושבו במשך 10 דקות כל יום עד הקלה בסימפטומים. המגנזיום מכווץ את הטחור. מעבר לכך, שתו הרבה מים ואכלו מזון עשיר בסיבים תזונתיים לריכוך הצואה (כמו: ירקות, פירות, קוואקר).

יבלות – הורידו ככל הניתן את העור מעל היבלת, מרחו חלב תאנה (כאשר קוטפים תאנה ישנו חומר לבן הנוזל מהגבעול, זהו החלב) על היבלת. חזרו על הטיפול במשך 10-14 ימים או עד שהיבלת נעלמת.

כאב גרון – סחטו מספר לימונים ושתו כפית בכל חצי שעה. בנוסף, עשו חליטה מפרוסת ג'ינג'ר, פרוסת לימון וכפית דבש ושתו 3 פעמים ביום (לא לחולי סוכרת- בגלל הדבש).

לחץ דם גבוה – לשמירה על לחץ הדם קטפו 12 עלי זית ושטפו במים, הרתיחו  בכוס מים במשך כחמש דקות, סננו ושתו כף מהנוזל 3 פעמים ביום.

מערכת החיסון – המפתח לחיזוק מערכת חיסונית הוא הפחתת מתחים ושיפור אורח החיים. למידע נוסף במאמר הבא – חיזוק מערכת החיסונית.

נשירת שיער – שטפו את השיער והקרקפת בחליטת רוזמרין לאחר כל חפיפה. את החליטה מפיקים מהרתחה של עלים שנקטפו מענף אחד של רוזמרין. לאחר ההרתחה תנו לחליטה להתקרר עם העלים בתוכה למשך יממה ולאחר מכן סננו את הנוזל לתוך כלי (רצוי צנצנת זכוכית) ושמרו במקרר. קחו לכל חפיפה 1-2 כוסות מהחליטה, תלוי באורך השיער. שפכו על השיער ועסו את השיער והקרקפת עם החליטה על שיער נקי וחפוף. לאחר מכן, אל תשטפו את הנוזל מהשיער, אלא עטפו עם מגבת במשך כעשר דקות ואז עצבו לפי רצונכם. ניתן להשתמש באופן יומיומי. תוקף החליטה במקרר כשבוע.

סוכרת – קחו חמש כפות גרגרי חילבה ושימו בכוס מים. כסו והשרו במשך 4-5 שעות. סננו ושתו בבוקר לפני הארוחה על בטן ריקה.

עצירות – קחו שני תמרים מיובשים, שני שזיפים מיובשים ושני תאנים מיובשות שטפו אותם במים, פתחו אותם כדי לוודא שאין תולעים וחתכו אותם לפרוסות. שימו את הפירות היבשים בקערת מים קטנה מזכוכית ומזגו לתוכה מים רותחים עד שתמלאו אותה (בערך כוס וחצי עד 2 כוסות). כסו את הקערה בצלוחית זכוכית וחכו לילה שלם. בבוקר שתו את המיץ על בטן ריקה וניתן לאכול את הפירות. יש לחזור על התהליך הזה בבוקר ולשתות בערב את המיץ.

לרוב, יש תגובה מיידית ולעיתים לוקח יום-יומיים לתגובה. במקרים קשים, הפירות לא יספיקו לרוקן את המעיים, אבל לרוב, יקלו על היציאה וירככו את הצואה.

פצעים בחלל הפה – (גם לפצעים על הלשון) – קנו טחינה גולמית ושפכו את השומן ממנה. את הטחינה מרחו על הפצע וחכו כמה שיותר זמן לפני שאתם בולעים את הרוק. חזרו על הפעולה הזו כמה פעמים ביום (אין הגבלה), המשיכו מספר ימים עד היעלמות הפצע. אסור לאלרגים לשומשום.

צרבת – קנו שקדים קלופים ואכלו 5 שקדים בכל פעם שצצה הצרבת. את השקדים יש לאכול בצורה איטית אחד אחד. במידה ואין לכם שקדים קלופים, השרו שקדים בקערת מים וקלפו אותם בקלות. מותר גם לנשים בהריון.

קשיי נשימה – סטרידור – כאשר השיעול נשמע כמו נביחת כלב ומחמיר בלילה, סביר להניח שמדובר בסטרידור ויותר נפוץ בילדים. ניתן להקל על הילד על ידי פתיחת הדלת של המקפיא ונשימת האדים הקרים שיוצאים ממנו. לרוב, השיעול יפסיק לכמה דקות ואז אפשר לחזור על הפעולה. בימי החורף, אפשר לעטוף את הילד טוב טוב עם שמיכה עבה, כובע וצעיף ולצאת איתו לאוויר הקר לסיבוב קצר. זה יקל מיידית. כמובן, שזה לא מחליף טיפול רפואי, אבל יכול להקל על ילדכם עד שהמרפאה נפתחת בבוקר.

ראש כואב – כאשר הכאב מתחיל לבצבץ (שלב ההילה), לחצו על נקודת דיקור סינית הנמצאת בגב כף היד, בין האגודל לאצבע המורה. הנקודה די רגישה וצריך ללחוץ בעוצמה (אבל לא חזק מדי) בכל יד 50 לחיצות. מצרפת סרטון המדגים זאת.

טיפ לטיפול מיידי בכאבי ראש

שיעול – (מתאים לשיעול יבש של התחלת הצטננות) – רסקו על פומפייה דקה בצל בגודל בינוני וסחטו את המיץ. הוסיפו למיץ כפית דבש, ערבבו וחכו שעה. שתו מן התערובת כפית אחת, 2-3 פעמים ביום. את התערובת שמרו במקרר (אפשר לשמור במשך 4-5 ימים).

תולעי מעיים – אכלו חופן גרעיני דלעת בכל יום ושלבו שום טרי בארוחות. למאמר המלא – תולעי מעיים – טיפים לטיפול מיידי ובהול.

(טיפים רבים מצאתי בספר הנהדר "תרופות סבתא" מאת צפורה אביצור, הוצאת שלגי)